torsdag 15 april 2010

öppet hus - del 1

någon ville se mer av hur vi bodde* och jag är inte den som är den (speciellt inte om man smickrar). och vad passar väl bättre en alldaglig torsdag än en tur i sovrummet? en del hade kanske börjat i hallen, sparat sitt chambre separée** till sist. och det är ju logiskt på många sätt kan man tycka, men nu jobbar vi lite utanför boxen. lite mer oväntat. mer spännande rörelsemönster. kanske har jag en djupare tanke bakom det. kanske hade jag bara mest städat där. välj själva.
nu kör vi.
möcke pedagogiskt av fröken arkitekten - planskiss så att ni kan hänga med!
seså, stig på, stig på. lampan är en provisorisk lösning från tiden utan el. nu har vi ju el, men lampan är kvar. lite för att vi tycker att det är fint. och lite för att vi inte orkar ta ned den när vi kämpat med att knyta knut på en kilometer lång gummilina med en miljard glödlampor på.
men numera alltså - rum med el! gillar mina (jo, jag ser dem som mina. tror Pojkvän har ett alltför komplicerat förhållande till en sådan dyr liten bit plast, och inte riktigt kan ge dem den kärlek de förtjänar) strömbrytare från Gysinge.
det finns en lång historia bakom den här kartan. den besparar jag er.
stolen har en maka och de små godbitarna hittade vi i ett soprum för flera år sedan. originaltyget var noppigt och fult och slitet, så jag har klätt om dem i omgångar. just nu är de fina i klassiska elefanter.
längst ned till vänster brukar Jycken ligga i sin Fatboy och värma mina fötter. när det inte är fint väder, som när det här fotot togs, för då överger han mig utan att blinka för att ligga ute på gården. det långa skrivbordet (som kanske inte gör sig till sitt bättre i något slags grodperspektiv...) har tillverkats för rummet och det är alltid lite stökigt trots att jag lovade Pojkvän att det inte skulle bli fyra-fem meter kreativt kaos. han är allt bra naiv han.
L1 från Luxo.
bästa pennorna står i fönstret. de närmast är finaste resepresenten från lillebror.
min mest trogna kollega. båda mina parhästar har för övrigt min mamma försett mig med. det är fint gjort det.
ritningshurtsens historia hänger samman med kartans. jag skulle vilja fylla mitt hem med ritningshurtsar. långa och korta. stora och små. i trä och i plåt. jag skulle vara galna ritningshurtstanten. ooo, some day... some day...
gula Ballografen är mest snygg sådär.
barnahörna - vuxenhörna. den gröna sängen har min pappa målat sådär fin åt Barnet och spjälskyddet är ett slags evighetsprojekt jag inte orkar prata om. (och ja, tavlan borde hänga på väggen) gungstolen Bohem 2404 från Nässjö Stolfabrik/NESTO (som ni såg skymta på en annan bild också) impulsköpte jag i nedslipat skick strax efter att vi impulsköpt hela lägenheten. lägenheten var helt inlindad i täckpapp och helt tom på möbler. förutom en gungstol. jag brukade sitta i köket och gunga efter väl förättat dagsverke. nu har vi mer möbler och på sängen brukar jag bygga kuddberg av mina favoritkuddar. det bor en liten Maria Montazami i oss alla!
finaste lilla väskan!
barnmobil. stolen är designad av Jorgen Baekmark för danska FDB mobler. innan jag förbarmade mig över den på en skabbig Malmöloppis med ockerpriser, hade någon använt den som målarstol. typ. det tog mig i alla fall en hel dag av slipande och slipande och slipande innan alla bubbliga färgstänk var borta. nu är den så len att man bara vill klappa på den. och inte lila, utan lagom blank och vit. min bokhög på stolen. Barnets under.
sänglampa och kakelugnen.
vuxenmobil.
slut! så. orkar ni se resten också?



* vi bor i ett hus från 1905. i en 2:a med ett extra litet rum, som vi använder som klädkammare, och vi har så mysig trädgård och så najsiga grannar att vi aldrig vill flytta trots att vi förstår att den där ungen kommer att vilja ha en egen dörr att smälla i vad det lider. ångesten i det mina vänner. ångesten.
** nej, vi dinerar väldigt sällan i sovrummet, men jag gillar uttrycket. bra så. då har vi rett ut det.

13 kommentarer:

Pia sa...

Finns det rum för en bättre begagnad tant med två små pudlar?? Vi har redan börjat packa väskan ;)

Krutrut-Lisa sa...

När flyttar jag in?

KRAM

fiaelia sa...

Pia: äh, en liten tant och två små pudlar ska vi väl kunna klämma in här också? finns det hjärterum så finns det ju som bekant stjärterum! ;)

KRUTRUT: bor inte du redan här? nähä. det var visst ditt skånska jag. men du är också välkommen! any day! pax för att få sitta bredvid dig när du ritar! KRAMPÅREJ

Pernilla sa...

JA! MER! :)

anna of sweden sa...

Åh, vad fint och inspirerande. Mer tack! :)

fiaelia sa...

Pernilla: betyder det att jag måste städa resten också?... ;)

Anna of Sweden: herrejisses, det är JAG som ska tacka! tacktack! och lovar mera. :)

Mormor sa...

Vadå har jag klätt om i omgångar. vadd o elefanttyg, tyglappar till TVÅ lapptäcken, tygstycken o band o skum till spjälskydd, ett förstört matbord, mera tyg o vadd o trådar i hela huset. men KUL va det. (kunde inte låta bli kommentaren). ja, ja, innan och efter det var det ju också några omgångar förstås. (käckt slut på ordverifieringen den här gången).

fiaelia sa...

Barnets mormor: okej, sista gången med god assistans! även om jag vill minnas att jag häftade mig svettig. jag missade också att notera VAR jag var när jag svettades... eller hur noga jag städade efter mig (den och alla andra gånger jag släpar med mig projekt)... :)

Josefine R sa...

Fan vad snyggt då! Klart vi måste se resten!

fiaelia sa...

Josefine R: ...och vem är jag att motstå sådant smicker? ;)

amelie sa...

Ni bor verkligen så himla fint! Lätt förebilden för hur jag själv har tänkt mig min kommande lägenhet. Letar redan lägenheter med stora fönster och trägolv, trots att jag ännu inte vet i vilken stad jag hamnar. (Kan dock påstå att det faktiskt lutar åt Lund, så hör du om någon fin lägenhet som blir ledig till hösten kan du väl tipsa oss! ) Kram

Pernilla sa...

behövs inte alls! jag känner mig hemma där det det finns leksaker på golven (typ överallt) och damm i hörnen! ;)

Caroline sa...

Fint och lite allt möjligt där, trevligt för vuxna att få en egen mobil.