lördag 30 oktober 2010

det går precis lika bra med selle... med vin?

det blir aldrig som man tänkt sig, i alla fall inte om man är jag, men ibland blir det inte så tokigt ändå. igår blev det så här (Emma):

först: grön ärtsoppa med mynta och fläder. till det mousserande (samma som i soppan) med en klick frusen hemgjord flädersaft (också samma som i soppan). koreansk övermatchning när det fungerar som bäst.

sen: godaste potatis- och getostterrinen och varmrökt lax. till det serverades blandade trädgårdstomater och snabbkoktapocherade sockerärtor på en skvätt balsamvinäger samt en improviserad, men i sammanhanget ovanligt lyckad, kall sås med honung och pepparrot. och till det mera vin! och vatten. varannan såklart. allt enligt festmetoden.

och till sist: hann jag inte baka eller göra något annat avancerat, så det fick bli chokladfondue med mango, päron och banan. choklad och frukt gör ju sällan någon ledsen liksom. och till det glasspett (som skulle varit chokladdoppade, men det funkade inte så de fick vara bara vanilj minsann). också lite mer vin till det. lite vin löser det mesta. tydligen.

2 kommentarer:

Emma sa...

A men herre jösses vilken fantastisk meny. Det bara rinner i mungipan på mig. Så fort vi har fått upp köket får du skicka recepten så jag får prova!!

Koreansk övermatchning fullkomligt ÄLSKAR jag... Det kan liksom aldrig bli too much om du frågar mig...

Lyllos era vänner säger jag bara... :D

fiaelia sa...

Emma: du ska få recept! :)