lördag 2 april 2011

hörreni modebloggare och fashionistas!

jag ska på Valborgsbröllop. klädkod: högtidsdräkt.
till damerna påbjuds aftontoilette i valfri kulör, således inga problem att klä sig i vare sig vitt eller svart så länge man enligt bruden själv är "extremely uppklädd".

jag äger en balstass. anno 2000. inget ont om den, men det känns kanske inte kalaskul att kränga på sig den igen (även om jag KAN) elva år senare. således: behöver extremely uppklädd klänning! och framför allt: extremely snygg.

och jag hade tänkt att jag skulle hinna besöka ungefär en miljon välsorterade second hand-butiker och hitta den där pärlan ni vet. den som bara är helt rätt och sitter som gjuten och är ett fynd och antagligen också alldeles gratis. det är nu mindre än en månad kvar till bröllopet och jag har ännu inte hunnit flanera inom en endaste liten välsorterad second hand-butik. men så länge finns det liv, finns det hopp! dessutom ska jag till London om två veckor. vintage en masse!

men för att inte helt sticka huvudet i sanden (och dö stressdöden i London) surfade jag lite planlöst häromdagen. surfade lite second hand på nätet, surfade lite inspiration i största allmänhet. och föll lite oväntat pladask för spets och en armpuff. spetsen och armpuffen sitter på den här klänningen, som ju är allt annat än aftontoilette. MEN i mitt huvud satt den snarare på en klänning som liknar den här på bilden. med en lång, lite tung kjol, tänk lite gardin (på ett bra sätt!), tänk lite 70-80-tal sådär. kanske accessoarer i pistagemintgröntaktigt eller aprikoskoralligt om jag vill känna mig lite vårig? och just nu får de där tankarna i alla fall mig att vilja sätta saxen i den där H&M-trasan ögonaböj, men vad tror ni? extremely uppklätt nog? framför allt: extremely snyggt nog? eller är jag helt ute och cyklar på nån åker här?

hjälp!

10 kommentarer:

Cissi sa...

Ett tips är att köpa två delat (låter trist men är det inte), dvs en styck kjol och en top, dela av med tex ett sidenband. Då kan du använda tex toppen vid ett annat tillfälle, dekorera toppen med en festlig brosch. Förstår att du bor i Lund, ta en sväng inom Jaegerfeldts på Lilla Fiskargatan, där finns allt budget till dyrt, o finfina skor och väskor. om inte få inspiration!

Maria sa...

Spring till HM ögonaböj och prova den där klänningen som ska bli överdelen. Om den passar och spetsen är fin så kör bara. Jag tycker det ser extremely snyggt ut. Tillsammans med glada naglar och glada smycken kommer du att göra bruden stolt!
Heja!

Amelie sa...

Supersnyggt! Men håller med ovanstående om att du måste till H&M fort och prova. Ofta är de inte lika snygga som på bild... men om den är det så köp! Du är ju grym på att sy sen :)

Amelie sa...

förresten, med ditt hår skulle du kunna få till en sjukt snygg uppsättning!

labolina sa...

Och när du ändå är inne på HM tycker jag att du ska prova den långa, gråa klänningen med chiffongvolanger och ena axeln bar. Den finns iof bara på HM trend om de inte har fått returer på andra ställen. På nätet hittar jag den bara i kort, blå modell. Den är iof inte alls lik den du tänkt dig. Men snygg är den! Och relativt billig. Den skulle jag köpa om jag skulle på frackbröllop och inte på smokingbröllop. Den blå skulle iof kunna funka till smokingfest... hmm...

Bruden sa...

Det ser extremely snyggt ut!!! Kör bara kör!!
Kram

Anonym sa...

jag tyckte den var väldans uppklädd som den var, men jag kan ju å andra sidan inget om vett och etikett när det gäller sånt. är det för att den är för kort som det inte går? då tycker jag absolut du ska köra på din idé :)

Anna sa...

coolers & snyggers!
sy på, du kommer att bli smashing!!
kör en sån däringa rull-på-sidan-frisyr så är du helt hemma.

Mormor sa...

Har jag sån tur så att jag slipper sy det här, eller... Kram

Mormor sa...

Glömde skriva att din modell är supersnygg, så gör som några föreslagit skynda att prova den tilltänkta överdelen o sitter den bra o är snygg så köp, bara köp, så fixar sig reste. Kram igen