tisdag 14 september 2010

för er som undrade:


vi kör på skalplagg! hela familjen!

vi provar helt enkelt att klä Barnet efter samma principer som vi klär oss själva*, så får vi se vad som händer. vi provar skal mot regn och väta nu på hösten och kompletterar med olika underställsvarianter allt eftersom det blir kallare. när vi lyckats muta in ungen på lämpligt dagis förskola kanske vi får tänka galonisar där? den som lever får se. och blir det vargavinter som förra året får vi säkerligen tänka termo (ungen får faktiskt fortfarande gott och väl plats i förra årets rutor, så vi avvaktar tillväxt innan vi tjackar nytt där).

och jo, förresten.
Polarn har oss i ett järngrepp**, så vi testar*** vad deras grejer går för en höst/vinter till.



* och för mig har lager på lager och skalplagg funkat ypperligt och då har jag hängt runt en del med hundar i skog och mark, i ur och skur och snö och modd, på knän i buskar som figurant och raskt promenerandes, så jag tänker att jag faktiskt roar mig lite som ett barn ibland.
** och dessutom är det lite klurigt att få tag på bra kläder i storlek 74-80 annorstädes. ungen är pytteliten och de flesta andra kedjor börjar sina "riktiga" ytterkläder (om man inte vill ha bebisoverallerna som är menade för en åkpåse och en vagn) i storlek 86/92. och då kan vi lika gärna köpa en tvårummare och husera ungen i tills i vår. det finns enstaka plagg i stl 80, men det är verkligen inte mycket att välja på och jag orkar INTE springa runt i hundra affärer och få ett "njaaaeeee, till den lilla? då ska vi se...." och försöka pussla ihop.
*** jackan traderade jag ny med lapparna kvar och byxorna blev näst intill gratis (eller hur? men billigare än vilka galonisar som helst i alla fall) med alla rabatter och bonusar jag samlat ihop som trogen kund. jag tycker att det är i saftigaste laget att ekipera en ettåring för över tusenlappen. om jag så hade använt tusenlappar som toapapper och hur funktionellt det än må vara.

5 kommentarer:

Linda sa...

det blir nog bra. hade det där stället till ongen första hösten på dagis och hon mådde prima.

Linda sa...

förresten så måste ju du ha läst hos mig när jag läste hos dig :)

Anna sa...

finfint! men var är din matchande mössa??
Didrikson har visst kläder till bebbar coh vet du - deras overall (som vi har två stycken av) fick bäst i test av Råd och rön i år

fiaelia sa...

Linda: skönt att höra. ;) och visst måste vi!?

Anna: haha, jag hade ÄLSKAT om jag lyckats haffa en sån där mössa jag också... lovar att höstens inköp ska matchas! och ang. småkläder så jo, det FINNS ju, men det är svårt att hitta butiker som har ett komplett sortiment med jacka OCH byxa att välja på som inte är galon eller termo när man tittar på småstorlekarna. iaf har jag haft det på de sportbutiker jag varit på. Didrikson känner jag också någolunda förtroende för, men någon butik har inte haft något för småttingar alls av skaltyp, andra enstaka plagg, men det har aldrig varit någon som bara: "HÄR! välj och vraka bland modeller och färger!". och jag orkade inte ränna runt mer. tid är pengar! det enkla med Polarn är att där vet man att det är ok grejor och att det finns att välja bland i rätt storlek och flera färger (och dessutom finns det en sjukt stor andrahandsmarknad att leta på för oss som inte har kusiner eller liknande att ärva av). men Didrikson-overallen måste jag definitivt spana in! termo-variant?

(ps. men vad är det med mig och romanlängd på svaren egentligen...? dags att ta den där kortfattningskursen!)

pålandetpernilla sa...

men då kan ju våra godingar matcha med sina skalkläder från PoP, kan man se ett tema i familjen?? ;) KRAM