måndag 21 februari 2011

måndag - var god dröj

herrejisses, finns det någon lag på att måndagar ska vara motvals? är det så? (va? va?! VA?!) man undrar ju.

var tvungen att cykla. hittar naturligtvis inte cykelnyckeln. och när jag hittar den är det ingen luft i däcken. och rost överallt efter vintern. trögt är bara förnamnet. konstant uppförsbacke efternamnet. höll på att dö av att flåsa in iskall luft i lungorna. förnedrande! sedan förmiddag på stadsbyggnadskontoret för att hämta ritningsunderlag. stadsbyggnadskontor alltså. detta mecka av totalförvirring och oorganisation och väntaväntavänta i ovisshet och 40-talistgubbar (köttberget!) som lilla-gummar alla av kvinligt kön och tränger sig före som det vore den mest naturliga sak i världen. hata!

annat att ogilla eftersom det ändå är måndag: att vår unge verkar vara den enda som aldrig får en dagis förskoleplats. hundra köer privat och offentligt men inte en endaste liten plätt ledig, trots att jag berättar att det är ett litet barn för sin ålder. tar inte mycket plats alls! hur gjorde ni? köper man förskoleplatser som hyresrätter nu för tiden? känner mig dum som inte fattat det i så fall.

7 kommentarer:

Mormor sa...

Det där med 40-talistgubbar är ett välkänt fenomen. behövs nån som sätter dem redigt (och då menar jag REDIGT) på plats.

jag blir förstås väldigt nyfiken på vad det var för ritningsunderlag du skulle hämta.

sen måste jag också berätta vilka underbart söta barnklädgalgar i trä (med "byxpinne") jag alldeles nyligen fann i en liten affär. i färgerna röd, gul, blå, grön och orange (en i var färg). var bara tvungen att köpa 2 paket. det blir nåt för garderoben det. har börjat räkna ner tills jag får träffa sötnosen. 10 dagar. kram

Pernilla sa...

Har inte alla kommuner platsgaranti inom fyra månader (tror jag det är...)? Det har vår kommun. Då kan man förvisso få dagisplatsen varsomhelst i kommunen och det kanske man inte är intresserad av, men jag tror att man måste erbjuda plats inom fyra månader, enligt lag.

Vi har fått plats på vårt första önskemål till våra barn - vi har haft tur. Nu bor vi förvisso i en liten by utanför stan, men här bor hysteriskt mycket barnfamiljer så vi hade tur som fick plats till storebror på rätt dagis påen gång. Sen halkade lillebror in på ett bananskal när storasyskon redan hade plats.

Lycka till med plats!

labolina sa...

Vi bor i Sthlm och ville att vårt barn skulle börja dagis i januari. Nu har vi fått en plats sista mars. Jag tror att alla andra har fått plats före oss. Vi har köat länge på privata dagis men de verkar strunta i köer för där har alla andra också fått plats före oss trots att vi köat länge. Jag orkar inte vara arg på det kassa kösystemet längre.

Petra sa...

Oj det låter jobbigt. Hoppas gick bra tillslut på stadsbyggnadskontoret och att ni får en förskoleplats SNART. Tyvärr har jag inga råd att ge.

KRAM

Anna sa...

*viskar* har en dagisplats i tredje hand, schysst läge - bra fröknar - sparsamt med socker & snälla kompisar (förutom F då) intresserad??

Snart tretti sa...

Barnet ditt er ikke det eneste, mitt også! At det skal være så vanskelig? I Norge har alle som er født før første august foregående år krav på plass fra første august året etter. Men når man er født i februar er det lenge å vente. Jeg forbereder meg mentalt på å bli fattig! Det verste her er at man ikke får noe svar engang...

fiaelia sa...

Barnets mormor: yey, det är som julafton varje gång du kommer!

Pernilla: i min naivitet trodde jag att det skulle fungera precis så som du beskriver... och vårt barn börjar dessutom bli till åren (månaderna) komna, och med tanke på att man köar med sitt födelsedatum så jag undrar hur sjutton alla yngre barn som faktiskt går på dagis (som inte har äldre syskon) har kunnat få en plats?! trött blir man. men yey att det funkar ibland! :)

Labolina: börjar fundera på om det var så man skulle göra, skriva några månader innan man faktiskt ville ha in sitt barn i verksamheten? så KANSKE man kunde få en plats då man egentligen ville. just nu jiddrar de om hösten. blir galen! men grattis till platsen!

Petra: lutar åt home schooling... ;) KRAM

Anna: hahaha, synd att det blir orimliga pendlingsavstånd annars hade jag knipt en sån pärla på direkten! tredje hand också. fint ska det va! ;)

Grommis: vad sjutton, är det inte bara guld och gröna skogar i Norge?! verkar ju vara ett jätteknasigt system?