fredag 3 juni 2011

som sommarlov

en fredag som är ganska mycket som en lördag. som sommarlov. allt går liksom lite på halvfart utanför, det anar man redan när man väcks av att solen letat sig in genom fönstret och värmer fötterna som ett extra täcke. man behöver bara slänga på sig en tunn klänning när man går ut (nu gjorde ju inte jag det, utan jag traskade runt kvarteret i slappa byxor och en urtvättad t-shirt, men jag hade KUNNAT göra det och tänk så idylliskt det varit ändå), vinden är ljum och solen får redan luften att dallra lite. bara i skuggan är gräset fortfarande daggvått och man kan ana hur varmt det kommer att bli senare på dagen. känslan av att man är uppe före alla andra, att hela världen sover utom naturen. fåglarna håller sällskap. så bekymmerslöst. så lätt. som sommarlov.

så kröker gatan hemåt. långsamt tillbaka till verkligheten.
det var fint så länge det varade.

3 kommentarer:

Mormor sa...

Det är viktigt att fånga och ta vara på sådana ögonblick. Det gör att allt annat blir lika vackert som den stunden. (Inte så poetiskt som jag tänkte mig, men ändå...).

Krutrut-Lisa sa...

Jag har gått dina steg nu. Tack vare de vackraste av rader. Tack för det.

Kram LISA

Anonym sa...

den där känslan är oslagbar :)