tisdag 12 april 2011

saker som aldrig kommer upp till ytan när man pratar listor

jag gör ofta listor för att hålla reda på saker och ting, men idag har jag gått bananas. ALLT hamnar i en lista på en lapp. gör långa, långa listor på olika lappar. efter varje ny uppgift jag skriver på listan sätter jag en liten ruta där det är meningen att jag ska kunna sätta ett kryss eller en bock eller liknande när uppgiften är utförd. mycket tillfredsställande att få sätta det där krysset eller den där bocken, det är sedan gammalt. folk som begagnar sig av listor, och det är inte en försvinnande liten del av befolkningen om man får tro min snabba Gallup, pratar vitt och brett om denna tillfredsställelse.

men jag har inte satt ett enda kryss eller en enda bock än. klockan är redan tio, men jag kommer bara på nya uppgifter som jag fyller på listorna med. de blir längre och längre, men det finns inte ett enda litet kryss eller en enda liten bock. stressen i det! den pratar man minsann aldrig om!

åh, dessa mörka baksidor av listandet som aldrig kommer upp till ytan.

tror mig dock ha funnit problemet med mina listor: de är för svåra. jag har allt för komplicerade saker på listan. måste skriva lättare listor! således, överlistar systämet och skriver: BLOGGA och check! sätter både kryss och bock. SNYTA MIG. sådärja. nu släpper det. nu kryssar vi loss här på listan. hej på er!

7 kommentarer:

Marielle sa...

Smart där, Fia! ;-)

Ulrika sa...

Jag älskar listor och så gör min sambo med fast i excel-form. jag däremot vill ha handskrivet med avbockning. Gärna skriven med olika färgpennor. och på kylskåpet ska den sitta. men tanken är inte att våndas över allt som man inte har gjort utan glädjas och vara nöjd över det man faktiskt har gjort. varje röd bock är lycka!

pålandetpernilla sa...

heja Fia! ska skicka dig ett mail nu föresten! KRAM så länge

Anonym sa...

haha, vilken bra taktik :)

Anna sa...

jag kan skriva en lista åt dig:
( ) vakna
( ) pussas
( ) frulle
( ) börsta tänderna
( ) klä dig
( ) ja du hajjar va?

jag klarar alla mina listor.
plättlätt.

fiaelia sa...

Marielle: man vill ju gärna tro det, men risken är ganska stor att jag egentligen är trög. jag menar, att jag inte fattat det förrän nu? det ska ju vara lätta saker på listan!

Ulrika: tror ändå jag måste smyga in banaliteter för att inte få svettattacker när det inte finns några bockar eller kryss med en gång med det samma jag...

Pernilla: jag väntar och väntar och väntar... ;) KRAM

Killmamman: mycket. sent ska syndaren vakna.

Anna: haha, kopierar rakt av och imorgon bara: plättlätt!

fiaelia sa...

Anna: eller idag. det är visst ny arbetsdag nu. JAHA. hej förvirrad. och dags att börja jobba då kanske?