måndag 21 maj 2012

när mamma är lik sin mamma

när jag var liten var jag ganska mycket kräsen, och kanske var det just därför jag förundrades så när min mamma rörde ihop rester i en salig blandning, adderade den klassiska frysta blandningen "ärtor, majs och paprika"*, stoppade det hela i sin lunchlåda och menade att "allt ändå blandas i magen". jag kunde inte för mitt liv förstå hur någon kunde äta det där. frivilligt! idag tittade jag ned på min lunchtallrik och konstaterade krasst att det runnit en hel del vatten under broarna sedan dess. sedan den tiden då det inte är helt omöjligt att jag hellre ätit bajs än smakat på någon av mammas vad-köket-erbjuder-lunchlådorna.

låt oss kalla dagens lunch för Morsarvet.
nej, ingen bild på det tack.
inget Instagramfilter i världen hade kunnat göra den måltiden glamourös.

men mätt blev jag.
och allt blandas ju ändå i magen till slut vet ni väl.


* som jag förvisso fortfarande anser är en horribel mix av frysgrönsaker, men hey – ge mig några år så har jag säkerligen frysen full av sådana påsar.

Inga kommentarer: