måndag 5 oktober 2009

i mitt parallella lampuniversum. ocensurerat.

i vårt hem har vi ett extra perspektiv. lampperspektivet. 360 grader ocensurerat. inget stök undkommer. och det gör mig både förfärad och fascinerad. ibland får jag en ingivelse och måste dokumentera mitt parallella lampuniversum. ocensurerat.

lagom gravid. men ingen el. och smådåligt ljus en vårdag. finaste, finaste nya soffbordet. och gröna äpplen i Marimekkoskålarna. påskliljor på bordet vill jag minnas. mormorsfilten har jag förvisso fått av mormor, men det är gamlamormor som har virkat den. har börjat skrapa, men ännu inte målat garderoben i hallen.

jättegravid. och suddigt trots sommar. bänken under fönstren tillverkad sånär som på toppskivan. men notera de eleganta sladdarna på golvet. hårfön som snyggt stilleben. ny, gammal och fin Luxolampa. men fortfarande ingen el. eller skrivbord. arbetar vid soffbordet tydligen.

sensommar. utan mage. med Barn. och nästan el. notera sladden vid dörren och början till strömbrytare. tavlorna står fortfarande på golvet. ny inredningsdetalj i form av babygym kan dock skönjas. och att garderoben i hallen fortfarande är en installation över hundra år av färghistoria. eller helt enkelt inte är målad. hum.

höst. och större barn. och toppskiva på sideboardet! och för närvarande blommor. jag har fyllt år. och fått el! (nej, inte i present.) notera inmålade sladdar och strömbrytare. lampan skulle alltså gå att tända. och hade jag inte haft dammsugaren ikopplad (men ändå, i ett vägguttag!) så hade ni kunnat njuta av inga sladdar på golvet. men tänk inte på det nu. el. fint. och Cord-lampan har fått flytta ut från sovrummet på prov. men vi pratar inte om garderoben i hallen va? eller tavlan på golvet?

Inga kommentarer: