fredag 16 april 2010

jag och majblommorna

när jag var liten sov jag över hos min mormor ibland, i det lilla rummet som mormor snällt lät mig kalla för mitt rum. där fanns det ett helt skåp med pennor och papper och färgläggningsböcker och lite andra leksaker. också fanns hennes majblommesamling. från mitt barnaperspektiv hade hon en enorm samling. det måste vara ALLA majblommor i världen! troligtvis var den kanske inte riktigt så omfattande, men den var färgglad och fantastisk och jag kunde ägna långa stunder åt att fascinerad studera hur blomman sett ut år efter år och rangordna mina favoriter.

i vår skola var det sjätteklassarna som ansvarade för att sälja majblommor. klassen fick själv organisera det hela och dela upp sig på olika geografiska områden i bygden. och jag kommer ihåg hur jag hade sett fram emot vårt år. framför allt hade jag sett fram emot hur fin blomman skulle vara. jag hade studerat mormors blommor och tittat ut mina favoriter. tänkt på nya tänkbara kombinationer. året innan hade den varit grön och vit och supersnygg. året efter skulle den komma att vara två nyanser av blå med gul pistill och jättefin.
när våra blommor kom var de rosa och rosa. fatta besvikelsen!
blomman var skitful.

man hade ju önskat sig något i stil med årets blomma, lite vårfräsch sådär. jag köper minst en blomma varje år och varje år tänker jag att jag ska spara den, som mormor. och i år tror jag att ser till att göra det också. min krans kommer att hänga på jackan och troligtvis tillslut trilla av som alla andra år. men Barnets blomma, den blir den första i samlingen.
2010 - nu börjar jag räkna år i majblommor.

3 kommentarer:

Krutrut-Lisa sa...

Systersonen på 8 år ringde & frågade om jag ville köpa av han, han hade en bilblomma kvar & den tyckte han att Lyxgolfen skulle prydas med.

Sa jag nej?

Knappast. Ett stort JAAAA! TILL MIG! TILL MIG!

Fina är de i år, turkosa & gula, me likey!

KRAM LISA

Nilla sa...

Den är fin i år! Min samling består ännu så länge bara av pins från de senaste 4 åren. Ha det bra.

fiaelia sa...

KRUTRUT: klart lyxgolfen ska pimpas! och bilblomman är den lyxigaste majblomman, det vet ju alla.
KRAM!

Nilla: ja, visst är den!? och fyra år känns som en MYCKET gedigen samling mot min. jag har ju samlat i en dag. hmmm... helt plötsligt kändes det oändligt långt tills jag får fyra blommor... ;) trevlig helg!