onsdag 20 oktober 2010

ett nybadat barn, två handdukar och fem minuter över?

av tradition ska barn svepas in i frotté med luva på efter bad. sån är lagen. men det är faktiskt onekligen såväl praktiskt som mysigt med luva på barnens handdukar, som en liten badcape som omsluter från topp till tå. det kan man ju säkert hitta i var och varannan barnbutik, men jag vill 1. inte ha den där fyrkantiga varianten som väl ingen kan tycka är praktisk (?), 2. inte pröjsa ockerpriser och 3. inte ha hela havet stormar* i mitt yttepyttelilla badrum, utan vill att alla handdukar matchar lite lagom snyggt sådär när de hänger på tork. sådan är jag. rackarns tur då att man lätt som en plätt kan fixa mysiga badcapar (ja, stavning på det?) med luva av precis vilka handdukar** man vill***!

svårighetsgraden på den här övningen är i nivå med Englas fruktsallad, men här kommer ändå en liten genomgång för de som känner sig lite nervösa med nål och tråd:

du behöver: en lite större badhandduk (ca 70x140 cm är lagom för småknattarna) som kommer att vara den delen man sveper om kroppen, och en lite mindre (minst ca 30x50 cm eller så) som blir luvan.

och sen gör du så här: klipp till den lilla handduken (framtida luvan) så att den blir kvadratisk när du viker den på mitten (i det här exemplet klipps alltså handduken av 5 cm, så att den blir 25x50 cm). vik och sy ihop bakkanten på avigsidan. så, luvan klar!

sy sen fast luvan på den stora handduken. klart!

jag repeterar: ett klipp med saxen, ett vik, två sömmar och vips så har du gjort en mysig badcape. var inte det plättlätt så säg?

det finns naturligtvis oändliga möjligheter att knåpa vidare med kantband eller applikationer eller färg- och mönsterkombinationer eller små öron eller svansar eller fickor eller vem vet vad. men det lämnar jag åt er.


* läs: jättefula, barnsliga mönster (på allvar, tycker ens barn med den mest tacky smaken om de där mönstren?).
** för frotté är ganska dyrt på metervara, så förutom att det är praktiskt (de är ju tex färdigfållade), så lönar det sig nästan alltid att köpa handdukar och slakta.
*** och jag tjackade mina handdukar hos min Gode Smålänning och då känner man sig ju faktiskt inte ruinerad direkt.

6 kommentarer:

Jessica - bymom.se sa...

Roligt med sådana tips, tack!

Hanna sa...

ååå så vill vi se en bild på sötisen iförd handduken!! (otis alltså, bäst å skriva så det inte blir några missförstånd ;))

Maria sa...

Fotobevis? :)

Anna sa...

tack för att du tog dig tid!
urbra presenttips, hade aldrig klarat detta utan dig ska du veta!!

Mormor sa...

Synd bara att jag inte kan se bilderna du lägger upp. nå´t fel på datorn (för det kan ju inte bero på mig), jag klickar på det lilla röda krysset men inget händer mer än att jag får fram en helt tom och vit sida. men nu till nå´t helt annat, just nu kommer snöfall nr 2 över Igelstorp o Skövde. det första kom ca 13.15 idag och då blev det kaos på väg 49 över Billingen, lastbilar stod kors o tvärs över körbanan och stoppade trafiken i båda riktningarna. nu kl 21.10 är det återigen snötstorm ute, i alla fall i Igelstorp. men jag ignorerar det och tittar på bilderna av ett sött barn i soliga London.

fiaelia sa...

Jessica: kul att du tycker, varsego! :)

Hanna: levererat. när kommer bild på soffan? ;)

Maria: japp! :)

Anna: haha. klart du hade! :)

Barnets mormor: mmm, har snöat lite här med. men inget snökaos. snökaos borde vara förbjudet i oktober. i oktober är bara färggranna löv och sol tillåtet. och märkligt med bilderna. nyckfullt det däringa internetet.