tisdag 18 oktober 2011

borde också ingått: 10p vetebrödsbak

har en massa byggarbetare här som byter ut våra fönster. så himla exalterad! bye, bye bruna perspektivfönster från 70-talet! hej, hej fina, vita 4-luftsfönster i sekelskiftesstil! känner riktigt hur det gamla huset skrockar nöjt där under tilläggsisoleringen, liksom en gammal primadonna som får sig en uppfräschning och återigen får vittring på sin glans dagar. känner dock också att jag kanske redan blivit lite av en biatch genom att lägga mig i detaljer, flytta saker några millimeter och tvinga snickarna att mäta extra i hällregnet för att jag vill ha det så nära perfekt det går att få (men hey, det är väl ungefär det arkitektutbildningen går ut på? att lära sig att vara byggarbetarnas onda tå resten av yrkeslivet?). måste kanske baka jättemycket fikabröd och blidka dem med nu, så att jag inte får mina egna fönster upp-och-ned som hämnd? vägen till varje snickares hjärta går som bekant via fikarasten, det är sedan gammalt.

3 kommentarer:

Mirijam sa...

Nya fönster är the shit! nu fick kanske inte jag "4-luftsfönster i sekelskiftesstil" i vårt gamla 50-talsruckel, men det slutade ju blåsa inomhus i alla fall, och det var inte fy skam! Var bor ni någonstans (om man får fråga)?

fiaelia sa...

Mirijam: men lite tur ändå. 50-talsruckel vill nog helst ha 50-talsfönster ändå va? vårt hus hade de klätt ut till ett 70-talshus och det är ju roligt med rollspel och den biten, men det börjar kännas lite uttjatat nu. huset vill vara sig själv. och fönster utan röta och drag är verkligen the shit! även här i Lund (man får fråga).

Mirijam sa...

Ja, en vindtät lägenhet känns väldigt mycket som framtiden!

(Ah, Lund)