torsdag 2 september 2010

en rookiemamma behöver ER!

förra hösten var Barnet i stort sett en grönsak. en grönsak i en fleeceoverall (och senare också i termo-overall) i en åkpåse i en vagn. men i år har vi ett barn. ett barn som går och tultar och springer och ramlar och kryper och liksom är överallt, antagligen oavsett väder. vi vuxna i familjen är Goretex- och lager-på-lager-människor och min spontana tanke är att jag är ute efter något liknande. så jag kikar i butikerna. hittar klassiska galonkläder. windstopper. skalplagg. termofodrat. det är en djungel! måste man ha galonisar OCH skalplagg OCH termo? eller kan man köra skalplagg och variera hur tjockt man har under efter väder och sen köra termo OM det blir vargavinter*? men håller skalplaggen väta lika bra som galonisarna eller MÅSTE man ha galonbyxor om det ska tultas runt i daggvått gräs och krypas i fuktiga sandlådor? är skalplagg kanske helt bortkastat på en sån här liten unge**? kör man bara galonisar*** och sen termo när det blir kallare?

herrejisses.
VAD behöver vi?

upplys mig!


* vi bor i Skåne. det blir vinter lika ofta som det blir istid här. ungefär.
** som ju antagligen kommer att sitta en hel del i vagn trots allt?
***
men är inte galonkläder egentligen ganska opraktiskt, liksom både lite för lätta att frysa i och lite för lätta att svettas i, så länge det inte är hundra millimeter regn?

11 kommentarer:

pia i värmland sa...

Jag har kört mycket med fleecefodrad galonoverall. Det funkar långt in på hösten/vintern. Dom kan gegga runt ordentligt men är varmare än bara galon. Sen blir ju galon väldigt tätt, men som sagt det har fungerat bra för mig.

Emma sa...

Åh shit vad mycket man inte vet när man inte har barn... En helt ny värld....av shoppingmöjligheter....öppnar sig?! :D Tyvärr har jag inga tips att komma med :P

Linda sa...

hmm...nu bor ju vi i djupaste Norrland (ja..typ...) och när min avkomma var ett år och började på dagis mitt i vintern så hade vi overall och så galonisar ovanpå om det var blött. och sedan fleecekläder under goretexställ när det blev varmare.
hlsten efter det så upptäckte jag de fleecefodrade galonkläderna...halleluja! det måste vara din grej, Fia!
kolla Didrikssons de har bästa, annars så finns det även bra på Lindex som håller (vi har testat dem med nämligen).
men ja, jag har kört på hela arsenalen eftersom jag typ inte kan sova om jag tror att barnet kanske är kallt. eller blött. eller svettas. eller är obekväm.
sorry.

Pernilla sa...

Här kör vi galonkläder främst på dagis - barnen har varsit galonställ som alltid hänger där + stövlar. Hemma kör vi höst och vår skalbyxor & skaljacka. Fungerar perfekt för både regn och allmänt höstrusk. Windstopper fleece är oxå kanon, nu under hösten som ytterplagg, och under mild vinter under skaljackan, så då funkar som en tunnare vinterjacka (förrförra vintern var varianten skaljacka+windstopper i kombo med termobyxor den mest använda). När det blir "riktig" riktig vinter, har vi en overall + termobyxor/jacka (förra vintern användes detta hela tiden. Det varierar mao - man kan tydligen inte lita på de milda blaskiga skånska vintrarna längre). Skor brukar behövas ett par vattentäta vinterkängor och ett par rejäla fordrade stövlar. I den här familjen har vi två barn så vintergarderoben brukar bli en dyr historia. Tur att en del kan ärvas av lillebror.

Lycka till i ytterplaggsdjungeln önskar Skånemamman som köpte typ allting fel första vintern med första barnet och har lärt sig efter hand ;-)

ingvor sa...

Ibland är det skönt att vara så gammal så att man bara kan handla det som verkar bäst och hoppas att det funkar OK.
Konsekvenserna får päronen ta hand. Det här med lager funkar det på små också???!!

Anna sa...

jag tror att man måste handla allt första vintern med storbarn, för att kolla vad man trivs bäst med.
i mitt fall blev det så här:
* fodrade gummikläder kan vi inte leva utan!! byxorna kan man ju kombinera med gummijackan, skaljackan eller termojackan efter kyla/värme och med olika saker under. till detta givetvis fodrade gummistövlar!! asfula ska dom vara!!
* vanliga galonisar är ett must när dom krälar, och det inte är kallt, och det gör dom ju typ jämnt i den där åldern.
* skalkläderna är jättebra när det är blåsigt men torrt. skalbyxorna håller daggväta borta men inte vattenpölväta borta, enligt mina barn i alla fall.
* rejäla vinterkläder behövs oxå. för snöbollskrigen. ja i alla fall om man bor norr om Skåne.

vi har provat många olika märken. POP tycker jag bara är dyrt och inte bättre än något annat.
just nu har vi fastnat i Didriksson. i typ allt. förutom att deras windstopper fleece inte är så bra i modellen. men där har istället Lindex en superbra och billig variant.
annars känns Stadiums Everest väldigt up'n coming. kör nog på dom när vi växt ur det vi har.

jamen om man kanske skulle skriva en avhandling i ämnet istället för att ta upp way to mycket plats i en fin bloggs kommentarsfält.
sorry och lycka till!!

fiaelia sa...

TACK allihopa för kalasbra tips! (älskar för övrigt låååååånga kommentarer Anna <3) jag antar att man lär sig, vinter för vinter och vattenpöl för vattenpöl, vad som passar en och ens unge. fodrade galonisar verkar ju vara en favorit som kanske, trots att det var något jag inte tänkt var något för oss lager-på-lager-och-det-ska-ANDAS-människor, måste testas! mycket bra med tips om konkreta märken också. jag har hitintills varit Polarn relativt trogen (och nöjd med både form och funktion) när det kommer till de "rejäla" kläderna (men de är ju inte gratis direkt, tur att ungen också har en mecenat i farfar!), men kanske att man kan snegla åt andra håll också alltså (hörde förresten slutet på nåt test på radio häromdagen och det enda märket med bra betyg jag hann att uppfatta var Didrikson!).

jamen då är det väl bara att ge sig ut på jakt då... efter typ... ALLT? ;)

Nina [ljuvligt] sa...

Jag är så glad att jag kan skjuta det här problemet framför mig ett år till - för denna hösten/vintern är sonen fortfarande liten och klarar sig egentligen med fleeceoverall. Trots det har jag också köpt termobyxor och (skal-/vind-)jacka från Villervalla plus lurvtjockiströja från Molo och en från Lindex. Man vet ju aldrig. Och så vill man kunna byta lite. Hrm. :D

Jag har som tur är flera vänner att rådfråga inför nästa vinter - bland annat Pernilla här ovan. För jag förstår sannerligen din förvirring haha!

Lycka till! Och du - upplys gärna om dina inköp när du bestämt dig :-)

labolina sa...

Jag är lite i samma sits som du fast vi bor lite längre norr ut. Själv slängde jag ut en fråga på fb och där tyckte alla galon var ett måste.
Det enda jag kan tipsa om är att Lager 157 har en webb-butik där de har jättebilliga ytterkläder för barn. Kolla under "funktion". Jag vet inte exakt hur bra de är än eftersom men om man handlar där har man åtminstone råd att testa sig fram lite så har man kanske lite bättre koll på vad man behöver nästa år.

Anna sa...

Labolina: jag vet att Linda (här ovan) provat dessa och varit nöjd! jag har endast provat deras fleeceunderställ till kidsen och det har varit super. tror att det kan vara något att testa faktiskt!!

fiaelia sa...

ja, TACK för fler tips! :D