måndag 16 augusti 2010

jo, hallå Bebisen!

jag fick inte till den perfekta kombinationen, men jag sydde liksom ihop det ändå. för det vore ju trist för dig att ha en ingiftasfaster på hispan. ja, så jag var ju klar i (om jag för poängtera: GOD) tid, för en gångs skull, du kan komma nu! det där täcket har legat här och väntat på att du ska behaga åka i den där vagnen och tagit upp plats länge nog hörrududu. det är bara att anlända! för ju mer jag tittar på det, desto mer sugen blir jag ju på att göra ett nytt. lägga om rutorna några gånger till. är det det du väntar på? eller är det bara att det är skrynkligt som stör dig? för jag ska stryka täcket. lovar. klart du ska ha nystruket täcke! men det hinner jag nog göra medan ni svettas på BB, du och päronen, ska du se. så välkommen nu då!


och du andra Fia; här ser du med baksida och allt!

15 kommentarer:

Emma sa...

Om jag hade en vagn och en baby hade jag beställt ett täcke från dig. Jag tror du kan göra big business på det här :D

fiaelia sa...

Emma: haha, tror redan det finns en drös med mer talangfulla tygkreatörer som gör big(?) buissness på det där. ;)

fiaelia sa...

Emma: men TACK förresten! :)

fia sa...

Tjusigt! Mitt blev snett och vinnt, till nästa gång har jag lärt mig hur viktigt det är att klippa exakt. Övning ger färdighet har jag hört. Syr du förresten ihop fram och baksida på mitten och inte bara på kanterna?

fiaelia sa...

fia: klippa exakt eller nåla flitigt (eller kanske ofta något slags mellanting). ;) och jag syr bara ihop fram- och bakstycket längs kanterna. först räta mot räta (med eventuellt mellanlägg också) på avigsidan, och lämnar liten bit så jag kan vränga, och sedan gör jag en stickning runt hela för att få kanten snyggare. rundar även (som du ser) hörnen för att 1. jag tycker det är fint och 2. för att det är lättare att få det snyggt än 90 graders hörn. men som du säger: övning ger färdighet (och fullärd blir man aldrig...)! :)

fiaelia sa...

PS fia: jag brukar klippa ut en mall i papper som jag klipper rutorna efter. då är det lättare att få dem någorlunda jämna. :) annars tror jag att fullblodsproffsen skär sina rutor?

fiaelia sa...

PS igen: jo, och mallen sätter jag sedan dubbelhäftande tejp på, så kan jag bara lätt sätta fast den på tyget och klippa runt (nåla i papper är lite krångligt för pappret skrynklar och nålarna blir slöa). beroende på tejpen så får man sätta ny efter x antal rutor, när den blivit alldeles tygluddig och inte fäster längre. det kanske låter lite omständligt, men det är ganska smidigt faktiskt.

så. slut på tips. :)

Krutrut-Lisa sa...

Får jag kids någongång då vill jag åsså ha en sån, kan man köpa en?

KRAM LISA

Krutrut-Lisa sa...

ps. Jag vill inte ha andra tygkreatörers täcken, vill ju kunna säga att åtminstone mitt skånska jag kan sy... ds.

fiaelia sa...

KRUTRUT: hur ska jag kunna neka mitt norrländska jag NÅGOT? speciellt när hon är så len i munnen?
KRAM på sig!

fia sa...

Tack för alla tips! Jag ska absolut testa pappmallen nästa gång. Nu är jag precis klart med mitt första, bättre nästa gång är min sammanfattning. Zick-zackar du runt varje bit?

fiaelia sa...

fia: charmen med ett lapptäcke är ju att det inte på något sätt måste vara perfekt! :) och jag har sån lyx att jag har en overlock-maskin (som sicksackar och syr raksöm samtidigt), så jag slipper tänka på att sicksacka... kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde innan, om jag sicksackade runt varje bit eller bara när jag sydde ihop? men det borde ju bli ungefär detsamma? det vore kul att se resultatet oavsett! :)

fia sa...

overlock, där har vi det! Jag får sicsacka tills vidare. Kanske ska fota mitt krokiga lilla täcke någon gång också. En annan vecka eller nåt. Ha det bra.

lisa sa...

vilket kalasfint täcke!

Fia sa...

Mer än ett och ett halvt år senare har jag till sist börjat klippa rutor till ett lapptäcke. Den dubbelhäftande tejpen är guld värd, tack igen!