måndag 9 augusti 2010

speciell speciell störning nr 5

det handlar om detaljerna.

jag var i färgaffären under en lång och ångestladdad stund idag och nu sitter jag här och försöker motivera för mig själv varför jag köpte ett hutlöst dyrt oljevax istället för att bara ta en flaska av något mycket billigare. det blir en liten skillnad på resultatet, visst. men. den ska användas till köksskåpsknopparna*.

måste sluta med sånt där.


* fick ett infall och gjorde lite mun-mot-mun-metoden på vårt hopplösa kök i väntan på att vi ska få lust/ork/obegränsat med likvida medel för att ta tag i renoveringen på riktigt. visar snart.

4 kommentarer:

Anna sa...

oh! exakt vad händer med knopparna när dom får på sig detta fantastiska vax?
*extremt nyfiken*

fiaelia sa...

Anna: som en liten extra tvist - INGENTING. ironiskt va? jag var nämligen ute efter att de skulle se helt råa ut, men eftersom det är ett kök måste man ju behandla dem på något sätt (vatten, fett, kladd, you name it). lack blir för blankt (även med mattlack) och oljar man så mörknar de ju alltid lite (olika mycket beroende på vilken olja man tar förvisso. parafinolja är väl det som mörknar minst och som skulle vara alternativet. och kosta en bråkdel av priset...). dessutom är ju risken att de skulle gulna sådär klassiskt allmoge... och lägger man i vitt pigment i lack eller lasyr så är det svårt att inte få det och se sådär lantligt chict ut och det ville jag inte heller. så detta är ett oljevax med vitt transparent pigment som gör att ytan ser så nära obehandlad ut som möjligt behandlad. logiken i det?

pålandetpernilla sa...

kanske till en tröst att det låter som nåt jag också skulle kunna göra. känslan efter är inte helt bra...men det brukar kännas bättre efter ett tag när man "glömt" vad det kostade och bara ser det enastående(?) resultatet! :) KRAM

fiaelia sa...

pålandetpernilla: haha, huvudet på spiken! :) KRAM