tisdag 17 maj 2011

saker man kan göra en regnig dag: sy en mössa!

det är mer möss- än solhattsväder just nu, inte så mycket att göra åt det, men om jag hade vetat hur lätt det var att sy en mössa hade jag sytt hundratals vid det här laget. jag lovar - 10 minuter (inklusive velande över vilket tyg du ska välja) tar det! och även om man skulle råka sy lite fel så mössan blir upp och ned först (nä, så skulle JAG aldrig göra, men jag vet ju att det kan hända andra som handlar först och tänker sen. har en kompis som alltid gör så till exempel. men absolut inte jag alltså, en kompis som sagt.), så kan man ju inte vara annat än lycklig när det finns folk som generöst delar med sig av ett busenkelt mönster. och ni sy-rookies där ute - det här är något för er! man behöver ingen fancy smancy symaskin, man kan återvinna gamla tröjor om man inte har ett gigantsikt tygförråd och man kan freestyla med måtten för att få modellen precis som man vill ha den (och det är faktiskt skapligt svårt att misslyckas helt. förutom att råka vända mössan upp och ned då. min kompis hälsar att det kan hända den bästa). den här klippte jag på frihand men den ser ut som vilken köpemössa som helst (med undantag för att jag borde justera trådspänningen på overlocken för sömmarna korvade sig lite). mannekängen hade dock feber och var allt annat än samarbetsvillig vid försöket till bildbevis. men ändå. tio minuter senare har man en geisha-mössa. fint det!

5 kommentarer:

Amelie sa...

Superfin! och fint tyg, vart har du köpt det? Kram

fiaelia sa...

Amelie: Stoff och Stil! KRAM

Emma sa...

I love it! Jag ska minsann försöka mig på att sy en (eller kanske tio om det är så lätt som du utlovar) till lillisen i magen...

fiaelia sa...

Emma: haha, hon/han kommer aldrig behöva frysa om öronen med tanke på hur plättlätt det är! ;)

Linda sa...

Jippie! Inga fler sysselsättningsproblem! Tack, Fia!