måndag 3 januari 2011

fyra hål i nacken!

6 kommentarer:

Frida sa...

tusen hål i nacken brukar vi säga!

pålandetpernilla sa...

han ser nöjd ut i nya overallen! :) Godingen! Ja, har ni det på torsdag?? Finns det möjlighet för en tur till Skälvum?? Kram på er

fiaelia sa...

Frida: haha, någon ska då alltid vara värst! ;)

Pålandetpernilla: haha, telepati var ordet. :) ses på torsdag då!

Bylundsdotter sa...

Å vi brukar säga 7 hål i nacken :) Vad kommer det uttrycket egentligen ifrån? Många olika varianter verkar det i alla fall finnas. Se upp i backen!

S sa...

7 hål brukade jag också säga när jag var barn. Nu har jag inga, så nu säger jag det sällan!

Barnet ser så där lagom trött ut på sista bilden...söt!

fiaelia sa...

Bylundsdotter: äh, var tvungen att googla uttrycket nu när det kommit så många varianter! den enda logiska förklaring jag hittar är att fyra hål ska syfta till utförsåkning på skidor och symbolisera två stavar och två skidor. men googlar man uttrycken får fyra hål ynka dryga 2000 träffar medan tusen hål får dryga 9000 och sju hål dominerar med drygt 40 000 träffar. men vad som orsakar de där tusen eller sju hålen har jag då ingen aning om. ;)

S: ja, men då sällar du dig med andra ord till majoriteten då! :)