fredag 7 januari 2011

pizzabullar - ALLT ni behöver veta!

Hanna och Linda! här får ni (typ ett) recept!

PIZZABULLAR
ca 50 st

det här behöver man till degen:
50 g jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
1,5 tsk salt
2 ägg
ca 12 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl

och så här gör man degen:
1. värm vattnet till 37 °C.
2. rör ut jästen med vattnet i en bunke.
3. blanda med övriga ingredienser till en smidig deg.
4. låt jäsa under duk i ca 30 min.
(nu kan man med fördel förbereda fyllningen)
5. arbeta samman degen på lätt mjölat bakbord och dela den i 2 delar.
6. kavla ut varje del till en rektangulär bit.
7. fördela fyllningen och bred ut jämnt på de utkavlade delarna.
8. rulla ihop från långsidan som en rulltårta och skär varje rulle i 24 lika stora bitar.
9. lägg över bitarna i stora muffins eller bullformar (bullarna har dock en tendens att fastna, så ha gärna lite olja i formen så lossnar de lättare).
10. låt bullarna jäsa under duk i ca 30 min.
11. grädda dem sedan mitt i ugnen 250 °C, ca 8-10 min.
12. låt svalna på galler.

fyllningen improviserade jag lite, men man behöver ungefär det här:
2 st gula lökar
vitlöksklyftor efter tycke och smak (jag tog eftersom jag tog krossade tomater med vitlökssmak. måttlighet är en dygd, sägs det)
tomatpuré
finkrossade tomater (jag tog ICA:s finkrossade, en med vitlökssmak och en med basilikasmak. man klarar sig nog på en förpackning egentligen, men jag vågade inte riktigt chansa)
passande torkade örtkryddor för pizza (i vanliga fall brukar jag bara ha basilika och oregano hemma, men Santa Maria har en pizzamix med basilika, oregano och mejram som jag använde den här gången)
salt, peppar och socker

och sen kan man också ta exempelvis:
riven ost (gärna med mozarella)
soltorkade tomater
finhackad ruccola
fetaost
rödlök
skinka

och så här gör man tomatsåsen:
1. finhacka de gula lökarna.
2. fräs länge i olja tills de mjuknat.
3. pressa i vitlök mot slutet.
4. tillsätt tomatpuré.
5. tillsätt krossade tomater.
6. puttra, krydda och smaka av.

sen:
7. bred på tomatsåsen på pizzadegen.
8. lägg på önskad fyllning.
och fortsätt att rulla ihop och skära enligt beskrivningen ovan.


jag tänker servera mina med tomatsoppa från termos i lämplig snöhög!

Inga kommentarer: