söndag 27 mars 2011

den bästa av söndagar

en söndagspromenad som blev en hel utflykt. stop på en lanthandel och proviantering av lunch och bullar. det där med bullarna var viktigt. med på utflykten fanns nämligen en unge som pratat om bullar hela veckan; bolle! bolle! bakka?! så det var stört omöjligt att utomhusfika utan. alltså: en påse köbebullar i matsäcken. Unge: MYCKET nöjd. mamma som bokstavligen köpt sig bullbaksfrist: kanske ännu nöjdare. och sen solsken och en ny del av Skåne med fantastisk natur. inte mindre än två matsäckspauser. upp för en backe och ned i en ravin. ut på en spång, klart vatten och stora träd. en hund som ystert for fram och tillbaka och rullade sig i torra fjolårslöv. en unge som somnade nöjt mitt i en mening och mitt i en ravin. och som grädde på moset: hitta stor loppis på hemvägen (inte liten läskig, stor!). vi lyckades skrapa ihop några småslantar och för det fick jag (när resten av familjen, ack så kärleksfullt, hotade att lämna mig ensam kvar mitt i skånska obygden om jag inte slutade gå och kika bakom varenda liten glasskål) en smultronbricka att bära ut saft till trädgården på i sommar, en udda assiett och en sliten smörhund till samlingen .

och den bästa av söndagar.

2 kommentarer:

Emma sa...

Vackert. Vår. Tur att Barnet fick bullar också :) man ser hur nöjd han är.
I sommar ska jag också hitta braiga loppisar, som du!

fiaelia sa...

Emma: ja, loppis är bästa sommarnöjet! och passa på i Västergötland, så mycket lättare att fynda där än i storstan är min erfarenhet!